nav-left cat-right
cat-right

Uważność – jak bycie tu i teraz sprzyja Tobie i Twojemu szczęściu

Uważność – jak bycie tu i teraz sprzyja Tobie i Twojemu szczęściu

Uważność – jak bycie tu i teraz sprzyja Tobie i Twojemu szczęściu

 

 

Jak dobrze być tu i teraz

 

Zatrzymaj się na chwilkę i przypomnij sobie naprawdę ważne momenty z Twojego życia. Może to być relaksujący spacer na łonie natury, leżenie w objęciach ukochanej osoby, zabawa z dziećmi, rozwiązywanie trudnego problemu, pomoc przyjacielowi w potrzebie, rozmowa z babcią. Zapisz co się wtedy działo.

Przypomnij sobie gdzie był Twój umysł podczas tych chwil? Czy lawirował w przeszłości, albo wyobrażał sobie przyszłość? Raczej nie. Był tu i teraz, doświadczał dokładnie tego, co działo się w danym momencie. To nie było coś, co działo się obok Ciebie, Ty byłeś w tym doświadczeniu, przenikałeś go całym sobą. Czy Twoje życie nie byłoby ciekawszym, pełniejszym gdyby takich chwil było więcej? Pewnie tak, niestety umysł ludzki ma tendencję do rozpraszania się i bycia nieuważnym, przez co takich momentów nie jest za wiele.

 

 

Rozbrykany umysł i brak koncentracji

 

Prawdopodobnie często Twój umysł jest w paru miejscach naraz – na facebooku, na mojej stronie, słuchasz jeszcze muzyki, albo gadasz z kolegą na gadu-gadu, popijasz jakiś napój. Współczesny świat dostarcza nam wiele możliwości robienia kilku rzeczy w tym samym czasie, bez skupiania się na żadnej z nich. Umysł powoli traci umiejętność koncentracji na jednej rzeczy, jednym zadaniu, jednej chwili. Przeskakuje z miejsca na miejsce.

Często zdarza się też, że jesteś w trakcie wykonywania jednej czynności i tylko to, czego pragniesz, to jak najszybsze skończenie jej, aby móc przejść do czegoś bardziej przyjemnego. Przykładowo myjesz naczynia w pośpiechu, aby zrobić sobie herbatę, albo robisz herbatę w pośpiechu, aby iść obejrzeć nowy epizod ulubionego serialu. Tym samym, w dziwny sposób spieszysz się ku własnej śmierci, bezpowrotnie tracąc momenty, kiedy jeszcze jesteś żywy.

Inną formą nieuważności jest tak staranne planowanie życia, że w końcu przecieka Ci ono przez palce. Skupiasz się bowiem jedynie na wprowadzaniu punktów z programu „jak powinienem żyć” zamiast faktycznie doświadczać tego, co się dzieję.

Kolejnym przykładem może być popołudnie spędzone w restauracji z przyjaciółmi. Jak często rozmowa dotyczy miejsc, w których jedliście, albo w których zamierzacie zjeść? Zamiast smakować jedzenia na talerzu zastanawiacie się jak smakują krewetki na odległych wyspach, albo dyskutujecie jaki smak ma czeskie piwo a nie delektujecie tego, które trzymacie w ręce.

Codzienna nieuważność to także wsypanie za dużo cukru do herbaty, skręcenie w złą ulicę, przecięcie palca przy krojeniu chleba i tym podobne.

 

 

Uważne życie

 

Uważność oznacza świadomość bieżącego doświadczenia i jego akceptowanie. Nie chodzi tutaj o konkretny stan umysłu (że np. jesteś spokojny) ani zawartość (negatywne lub pozytywne myśli) ale o stosunek jaki masz do doświadczenia, bez względu na to jakie ono jest. Uważność pomaga zauważać rzeczy, takimi jakie one są; z akceptacją, bez oceniania. Bycie uważnym to obecność w danej chwili i obserwacja swojego umysłu minuta po minucie, gdzie on wędruje. Gdzie są teraz Twoje myśli, czytając tę linijkę? Gdzie jest Twój umysł gdy jesz śniadanie? Gdy rozmawiasz z kolegą z pracy? Oglądasz telewizję? Uważność pozwala na lepsze poznanie siebie, w konsekwencji możliwość zmiany pewnych nawyków myślowych, przyzwyczajeń, zachowań, w końcu większą wolność. Dzięki rozwijaniu akceptacji i postawy nieoceniającej zmienia się stosunek do rzeczywistości – stajesz się bardziej przyjazny i masz w sobie więcej współczucia. Postawa akceptacji polega na przyjmowaniu wszystkiego, co się dzieje – nie odcinasz się od przykrych emocji, zagłuszając je filmem, alkoholem czy nadmierną pracą, otwierasz się na swój ból. Dzięki temu ból ten może jednak odejść. Tak samo jest z przyjemnością, jesteś na nią bardziej otwarty i pełniej jej doświadczasz. Dzięki akceptacji mówisz „tak” do tych części swojej osobowości, których być może chciałbyś się pozbyć lub które chcesz ukryć. Niemniej jednak dzięki temu otwierasz się na zmianę i rozwój, zamiast trwać w ograniczających schematach.

 

 

Co w praktyce zmienia rozwój uważności?

 

Otóż ćwiczenie uważności nie pozbawi Cię zwykłych bolączek życia i przeciwności losu, ale będzie za to narzędziem, dzięki któremu znacznie lepiej poradzisz sobie z codziennymi trudnościami. Zepsuty samochód, korek, rozlana kawa, wizyta u lekarza, natłok egzaminów, źle przycięte włosy przez fryzjera – to wszystko nie będzie Cię tak denerwować i przytłaczać. Jednym słowem nie będziesz się nadmiernie stresować i zamartwiać tym co się nie udało, tym co przeszkadza. Dzięki temu na dłużej będziesz w lepszym samopoczuciu, a co za tym idzie będziesz mógł kontynuować wykonywanie codziennych czynności bez nadmiernych przeszkód. Akceptacja pozwoli Ci na godzenie się z nieszczęśliwymi zdarzeniami, z nieuchronnością zmian czy niemożnością bycia zawsze wygranym. Będziesz obserwować i doświadczać, ale nie będziesz oceniać i nie będziesz starać się kontrolować rzeczywistości. Dzięki uważności możesz bardziej doceniać swoje życie, zauważysz że każda chwila jest wyjątkowa i niesie ze sobą coś innego. Zniknie nuda, wszystko bowiem ożyje i ukaże się całe bogactwo i złożoność życia. Rozwój uważności pomaga też być mądrzejszym, pomaga podejmować lepsze decyzje, ponieważ nie skupiasz się tylko na ich dobrych lub złych skutkach, ale masz przed oczami znacznie szerszy obraz. Zauważ, że Twój umysł lepiej i jaśniej działa, gdy nie jesteś obciążony lękiem w związku z tym, co pomyślą inni, albo zamartwianiem się czy uda Ci się osiągnąć zamierzony cel. Z wielu badań natomiast wynika, iż praktyka uważności przynosi efekty w leczeniu depresji, zaburzeń lękowych, odżywiania czy uzależnień.

 

Bez względu na to jaki masz problem, uważność to przede wszystkim pewien sposób na życie. Życie bardziej świadome.

 

 

Autor: Ismena Rastogi

Share

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>