nav-left cat-right
cat-right

Joga w domu – co pomoże Ci zacząć i utrzymać praktykę?

Joga w domu – co pomoże Ci zacząć i utrzymać praktykę?

Joga w domu – co pomoże Ci zacząć i utrzymać praktykę?

 

To czy dziś będziesz uprawiać jogę zależy tylko od Ciebie. Możesz zacząć myśleć, że nie masz czasu na ćwiczenia, że masz wiele ważniejszych spraw do zrobienia, że tak naprawdę nie wiesz jak ćwiczyć. Umysł wynajduje dużo usprawiedliwień dlaczego nie mogliśmy czegoś zrobić, mimo że chcieliśmy.

Joga jednak w samym swoim założeniu trenuje samodyscyplinę, cierpliwość, wytrzymałość. Dlatego tak ważne jest aby poświęcić czas na praktykę każdego dnia – jeżeli chcesz w pełni korzystać z możliwości jakie niesie ze sobą joga. Joga to trenowanie umysłu, regularność praktyki trenuje Twój umysł.

Gdy zdasz sobie sprawę, iż jeśli chcesz praktykować, to możesz, będziesz jedyną osobą, aby to urzeczywistnić.

Poniżej znajduje się parę wskazówek jak przezwyciężyć trudności pojawiające się na drodze regularnej praktyki:

 


1. Nadaj priorytet praktyce jogi w ciągu dnia

Kiedy rano wstajesz, zadaj sobie pytanie:

kiedy dziś będziesz mógł uprawiać jogę, o której dokładnie godzinie?

Ustal odpowiedni czas i trzymaj się tego. Jeżeli zdarzenia w ciągu dnia nie pozwalają Ci praktykować o ustalonej porze, zmień porę na inną. Po pierwsze – zauważ to. Po drugie – znajdź czynności, których nie musisz koniecznie robić np. nie musisz sprawdzać poczty albo nie musisz oglądać telewizji czy czytać książki. A może możesz pójść spać 10 minut później? Zawsze znajdzie się czas jeśli joga jest priorytetem.

 

2. Pozwól sobie ćwiczyć tak krótko jak 7 minut dziennie

Tyle wystarczy aby głębiej oddychać, rozciągnąć mięśnie, zrelaksować kręgosłup, rozluźnić ramiona, wyciszyć się.

Nie jesteś przekonany? Zobacz jak się czujesz po 7 minutach:
– czy czujesz się lepiej niż przed zaczęciem?
– czy chcesz zrobić więcej?

Doświadcz tego.

 

3. Zacznij od tego co już wiesz i umiesz

Zakładam, że spotkałeś się już z jogą wcześniej a teraz postanowiłeś praktykować w domu, zatem znasz parę podstawowych asan. Zrób te które lubisz najbardziej. Kolejnego tygodnia dodaj parę nowych pozycji. Dalej kontynuuj lekcje jogi, na youtube możesz znaleźć wiele sesji, poczytaj książki.

Jeśli nie wiesz o jodze zbyt wiele – zapisz się na zajęcia i rób w domu to czego się nauczysz. Dla zupełnie początkujących osób proponuje zapisanie się na zajęcia z jogi najpierw, bowiem samemu trudno jest skorygować błędne postawy. W domu zacznij ćwiczenia od rzeczy, które są dla Ciebie proste i miłe w wykonaniu, z czasem przejdź do tych trudniejszych.

To, że czegoś nie wiesz traktuj jako inspiracje do nauki.

 

4. Użyj rytuału do praktyki

Przed rozpoczęciem sesji z jogi zrób jeden rytuał. Może to być zapalenie świecy, włączenie relaksującej muzyki, zapalenie kadzidełka czy założenie specjalnego ubrania. Cokolwiek, ważne jest aby wprowadzało Cię w dobry nastrój i abyś robił to zawsze przed rozpoczęciem ćwiczeń. Będzie to bodźcem w sytuacji kiedy nie będziesz mieć ochoty na jogę. Kiedy nie będzie Ci się chciało, po prostu zrób swój rytuał – będzie to jak otwarcie drzwi, magiczny symbol, który ułatwi Ci rozpoczęcie.

 

5. Poszerz definicje jogi

Jeden z hinduskich nauczycieli jogi Iyengar mówi o jodze jako o formie medytacji. Joga rozwija uważność, koncentrację, skupienie na oddechu, które są elementami medytacji. Twierdzi również, iż same ćwiczenia jogi nie są kompletne bez praktyki medytacji, dlatego zaleca wprowadzenie obu tych praktyk do życia.

Poszerzenie pojęcia jogi o praktykę mindfulness (uważność) jest dobrym rozwiązaniem, kiedy nie ćwiczymy jogi samej w sobie, ale chcesz rozwijać te same umiejętności – czyli świadomość siebie, swoich myśli, odczuć. Możesz praktykować mindfulness w ciągu dnia, wykonując codzienne aktywności, a jednocześnie wprowadzając filozofie jogi do swojego życia. Przykładowo w pracy możesz wziąć 5 minutową przerwę w której zamykasz oczy i głębiej oddychasz świadomie. Podczas słuchania muzyki możesz wsłuchać się w doznania jakie pojawiają się w Twoim ciele, albo możesz medytować podczas karmienia piersią. Bądź kreatywny i postaraj się maksymalnie wykorzystać, to co wiesz i umiesz.

 

Autor: Ismena Rastogi

Share
 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>