nav-left cat-right
cat-right

Joga w ciąży

Joga w ciąży

Oddech

Zazwyczaj nie zastanawiamy się nad tym jak oddychamy, dzieje się to automatycznie, przed porodem warto jednak zwrócić uwagę na oddech i nauczyć się głębiej oddychać. Po przez oddychanie brzuszne możesz dostarczać więcej tlenu dla siebie i swojego dziecka. Koncentracja na oddechu pozwoli Ci się również bardziej skoncentrować, osiągnąć spokój i oczyścić umysł, dzięki czemu obniżysz poziom stresu. Podczas porodu szczególnie ważny jest oddech, dzięki byciu świadomym w jaki sposób oddychamy, możemy lepiej go kontrolować. Pranayama w jodze to metoda, w której oddychamy bardziej brzuchem niż klatką piersiową. Przy wdechu staramy się nie podnosić klatki piersiowej, a jedynie wypełnia się nasz brzuch, przy wydechu natomiast, brzuch naturalnie opada.

 

Mięśnie miednicy

W jodze dla kobiet w ciąży proponuje się wiele ćwiczeń, które usprawniają mięśnie miednicy. Mięśnie te podtrzymują cały system rozrodczy i trawienny. W trakcie ciąży dochodzi do ich obciążenia, co może być w późniejszym czasie przyczyną problemów, takich jak: nie trzymanie moczu, zaparcia, niepełne opróżnianie pęcherza, obniżona satysfakcja seksualna, ból podczas stosunku, ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Ważne jest ćwiczenie tych mięśni nie tylko w trakcie ciąży, ale także i po porodzie. Ich dobry stan pomaga w porodzie, w trakcie ciąży natomiast ułatwia noszenie dziecka (nie jest tak obciążające), po nacinaniu krocza, pomaga w powrocie do stanu poprzedniego.

 

Postawa

Wraz ze wzrostem dziecka, zwiększa się brzuszek, a to oznacza zmianę centrum ciężkości, trochę trudniej jest utrzymać nam postawę z przed ciąży. To powoduje ból w dolnej części kręgosłupa. W jodze mamy parę ćwiczeń, które pomogą Ci odciążyć ten odcinek (np. Cakravakasana – table to child’s pose, albo patrzący w dół pies, również pozycja na plecach z ugiętymi nogami w kolanach przy klatce piersiowej pomoże Ci zrelaksować tą część pleców).

 

Biodra

Praktyka jogi pomaga w przywróceniu elastyczności i komfortu w grupie mięśni z przodu bioder oraz z tyłu. Podczas ciąży wydzielane są hormony, które rozluźniają więzadła i chrząstki pomiędzy kośćmi a miednicą, co ma ułatwić proces porodu. Niemniej jednak ważne jest przygotowanie samych tych mięśni, tak aby były gotowe na poród. Ćwiczenia jogiczne rozciągają mięśnie nad kolanem i pod nim, dzięki czemu łatwiej jest rozszerzyć nogi tudzież przytrzymać je w okolicach klatki piersiowej bez nadmiernego wysiłku. Taką asaną jest np. postawa wojownika albo inne asany, w których jedna noga jest ugięta w kolanie, ustawiona do przodu, druga natomiast pozostaje w tyle.

 

Jakie są jeszcze inne korzyści z jogi dla kobiet w ciąży?

Praktyka jogi może pomóc Ci w lepszym spaniu. Dzięki dobremu snu będziesz też bardziej wypoczęta w ciągu dnia, co znowu wpłynie pozytywnie na Twoje samopoczucie. Badania wskazują na obniżenie poziomu stresu, lęku oraz wzmocnienie i uelastycznienie mięśni pracujących podczas porodu.

Moim zdaniem joga przynosi bardzo wiele dobrego jeśli chodzi o Twoje codzienne funkcjonowanie i stres. Dzięki jodze można się bardzo zrelaksować, wprowadzić spokój do swojego wnętrza, osiąga się większą świadomość siebie i jest się połączonym ze sobą, swoim ciałem. Stajesz się bardziej uważna na swoje potrzeby i jednym słowem czujesz się po prostu lepiej, za równo pod względem psychicznym jak i fizycznym.

Przed rozpoczęciem ćwiczeń jogi musisz się jednak skonsultować ze swoim lekarzem, czy taka forma aktywności jest dla Ciebie odpowiednia i czy jest bezpieczna dla Ciebie i dziecka.

 

Autor: Ismena Rastogi

Share

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>