nav-left cat-right
cat-right

Depresja u kobiet

Depresja u kobiet

Depresja u kobiet

Obraz depresji u obu płci jest podobny. Niemniej jednak kobiety są bardziej podatne na pojawienie się depresji niż mężczyźni, istnieją również różnice w samych przyczynach i przebiegu depresji. Znajomość tych przyczyn i sytuacji kiedy ryzyko pojawienia się depresji wzrasta może pomóc w poradzeniu sobie z tym zaburzeniem.

 

Główne objawy depresji:

– obniżone samopoczucie

– utrata zainteresowań i brak przyjemności z wykonywania czynności, które wcześniej ciekawiły i dawały przyjemność

– poczucie winy, beznadziei, bezwartościowości

– myśli samobójcze i myśli o śmierci

– problemy ze spaniem (więcej lub mniej)

– zmiana apetytu i wagi

– trudności w koncentracji

– utrata energii

 

Kobiety, w odróżnieniu od mężczyzn mają także tendencję do popadania w depresję w zimowych miesiącach, gdy w ciągu dnia jest mniej słońca.

 

Jakie są ogólne tendencje w przypadku obu płci?

 

Kobiety raczej:

Mężczyźni raczej:

Obwiniają siebie Obwiniają innych
Czują się smutne, apatyczne, bezwartościowe Czują agresję, irytację i zawyżone ego
Czują niepokój i lęk Są podejrzliwi i ostrożni
Unikają konfliktów Powodują konflikty
Czuję spowolnienie i zdenerwowanie Są niecierpliwi i poruszeni
Mają problem z stawianiem granic Potrzebują czuć kontrolę
Łatwiej im mówić o zwątpieniach i smutku Uważają za słabość mówienie o swoich problemach
Używają jedzenia, przyjaciół i miłości aby poczuć się lepiej Używają alkoholu, seksu, sportu, TV aby poczuć się lepiej

 

 

Jakie są przyczyny depresji u kobiet?

W badaniach zauważono, iż kobiet cierpią na depresję dwa razy częściej niż mężczyźni, jest to niezależne od pochodzenia etnicznego, rasy czy sytuacji ekonomicznej. Jest wiele przyczyn społecznych, biologicznych i psychologicznych powodujących, iż kobiety mają częstszą tendencję do popadania w zaburzenia o podłożu depresyjnym.

 

Przyczyny fizjologiczne

– problemy przedmenstrualne – część kobiet przed pojawieniem się okresu doświadcza nieprzyjemnych symptomów zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS); są to zirytowanie, drażliwość, zmęczenie, nadmierna emocjonalność. Dla niektórych kobiet doznania te są dość silne i przybierają postać dysforycznych zaburzeń przedmenstrualnych (PMDD). Powodem są zmiany hormonalne.

– ciąża i bezpłodność – w trakcie trwania ciąży ze względu na zmiany hormonalne mogą pojawić się symptomy depresji, szczególnie u kobiet, które mają z samej swojej natury tendencje do bycia depresyjnymi. Poronienia, samotne macierzyństwo czy bezpłodność również mogą przyczyniać się do depresji.

– depresja poporodowa – wiele kobiet doświadcza lekkiej depresji poporodowej, co jest naturalną reakcją i trwa do kilku tygodni. Niektóre kobiety popadają jednak w ciężką i długotrwałą depresję.

– menopauza – okres przed menopauzą jak i sama menopauza to również okres zmian hormonalnych, które mogą zwiększać ryzyko zaburzeń na tle depresyjnym.

– problemy zdrowotne – długotrwałe choroby, zranienia, dysfunkcje tudzież rzucanie palenia albo stosowanie diety mogą powodować depresję.

 

Przyczyny psychologiczne

koncentracja i „przeżuwanie” negatywnych emocji – kobiety mają tendencję do poświęcania zbyt dużej ilości czasu na nadmierne zamartwianie, zastanawianie się, kolejne przeżywanie tych samych emocji, płakanie i rozmawianie o swoim stanie psychicznym z innymi osobami. Mężczyźni bardziej starają się odrzucić złe odczucia i nie chcą się koncentrować na swoim złym samopoczuciu, co ułatwia wyjście z depresji, w przeciwieństwie do tendencji kobiet, która tę depresję wzmaga.

– przytłaczający stres w pracy, szkole, domu – niektóre badania wskazują, że kobiety częściej wpadają w depresję z powodu codziennych stresów. Co więcej kobiecy hormon progesteron powstrzymuje hormony stresu od wygaszania swych reakcji, jak to się dzieje u mężczyzn.

– obraz własnego ciała – w okresie dojrzewania niezadowolenie z własnego ciała może się przyczyniać do zaburzeń depresyjnych.

 

Przyczyny społeczne

problem macierzyństwa i relacji – trudność w utrzymaniu równowagi i nacisku pomiędzy karierą a życiem domowym

– zobowiązania rodzinne – opieka nad dzieckiem, małżonkiem, starzejącymi się rodzicami

problemy w pracy – dyskryminacja, nie osiąganie wyznaczonych celów, utrata lub zmiana pracy, emerytura

ciągłe problemy finansowe

śmierć ukochanej osoby lub inne ważne wydarzenie życiowe, które powoduje uczucie bezużyteczności, samotności, głębokiego smutku

 

Jak sobie pomóc?

Jednym z głównych objawów depresji jest uczucie, że „nic się nie chce robić”. Uleganie temu uczuciu sprawia jednak, iż czujesz się jeszcze gorzej. Mając tą świadomość warto podejmować wysiłek robienia niewielkich kroków naprzód. Małe zmiany w planie dnia mogą pomóc Ci poczuć się lepiej, przykładowo: codzienne ćwiczenia, powstrzymywanie chęci izolacji, zdrowe odżywianie, znajdywanie czasu na odpoczynek i relaks.

 

Postaraj się podejmować pozytywne wybory każdego dnia.

 

A oto parę wskazówek, które mogą Ci pomóc w przezwyciężeniu depresji:

– porozmawiaj o swoich uczuciach z zaufaną osobą – proś o pomoc i wsparcie, którego potrzebujesz. Dawne jak i nowe przyjaźnie mogą Ci pomóc w przejściu przez ten trudny czas.

postaraj się uczestniczyć w społecznych aktywnościach – może się wydawać trywialne, ale przebywanie wśród innych ludzi poprawia humor

– poruszaj się trochę – badania wskazują, że regularna aktywność fizyczna jest tak samo efektywna w podnoszeniu energii i zmniejszaniu zmęczenia jak przyjmowanie leków antydepresyjnych. Wystarczy pół godzinny spacer.

śpij 8 godzin dziennie – depresja często zaburza rytm spania, utrzymywanie dogodnej dawki snu dziennie będzie wspierać Twoją walkę z depresją

– zażyj trochę słonecznego światła – chociaż 15 minut dziennie przebywaj na słońcu, jeśli nie jest to możliwe możesz skorzystać z terapii światłem

– praktykuj techniki relaksacyjne – joga, medytacja, wizualizacje, głębokie oddychanie, pomagają w złagodzeniu symptomów depresji i wypełnią Cię przyjemnymi uczuciami

 

Jeśli mimo upływu dłuższego czasu i utrzymywania się depresji widzisz, że trudno Ci jest poradzić sobie samemu wskazana jest wizyta u psychologa.

 

Autor: Ismena Rastogi

Share

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>